Kreft og lokalt engasjement

Vil du bli med å arrangere Stafett for livet i Nittedal?

Alle vil gjennom livet på en eller annen måte berøres av kreft. Over 38 000 mennesker i Norge fikk i 2022 en kreftdiagnose. Av disse er cirka 17 000 i arbeidsfør alder, og 200 av de som rammes er barn og unge under 18år. De aller fleste av de som får kreft er imidlertid over 70 år, og totalt sett overlever nå mer enn 75 % sin kreftdiagnose. Å overleve kreft er en gave, men gir også livet nye perspektiver og utfordringer. Krevende og tøff behandling gir både fysiske, psykiske og psykososiale senskader og utfordringer. Ferdig behandlet er ikke alltid det samme som, eller forenelig med å være frisk.

Å leve skal være mer enn å overleve. Å miste noen til kreft er en sorg, men man trenger ikke sørge alene,  og derfor er vi nå flere som ønsker å få til Stafett for livet i Nittedal.

«Kreftforeningens Stafett for livet er en hyllest til alle som er rammet av kreft. Familie, venner, skoler, foreninger, arbeidsplasser og andre danner lag for en person de vil støtte eller minnes.»

Et slikt arrangement må være forankret og drevet av lokalsamfunnet,  frivilligheten og  det lokale næringslivet i Nittedal, og derfor går vi nå ut med informasjon, og for å lufte interessen og engasjementet for å få til noe slikt i Nittedal. Vi ser ikke for oss at det dette er noe vi får til før tidligst 2025, men om interessen er stor vil vi invitere til et dialogmøte på Flammen, hvor Kreftforeningen vil komme for å presentere konseptet, og hvordan vi kan gå frem for å få til en Stafett for livet i Nittedal, som en hyllest og støtte til alle våre sambygdinger som er eller vil blir rammet av kreft.

Gi gjerne en tilbakemelding om dere ønsker at vi får til et møte med kreftforeningen i løpet av høsten 2024😊

Marte Kristin Langøen

Spesialsykepleier